Grovt bröd med äpple

Efter diverse påtryckningar från vänner och bekanta lägger jag härmed ut det berömda brödreceptet. Bli bara inte avskräckt av alla ingredienser, det är värt det, jag lovar. Efter att du smakat detta bröd så kommer du never ever vilja köpa bröd i butikerna igen (inte ens från Södervidinge bagaren) och om du vill det så är du antingen typ 10 år (detta är ett vuxenbröd), konstig, du har gjort fel i bakningsprocessen eller har allvarliga fel på smaklökarna. PROVA!  


Här kommer receptet:

4dl vetekross
2dl havregryn
6dl grovt rågmjöl
6dl vetemjöl
2dl linfrön
2dl solrosfrön 
3tsk salt
3tsk bikarbonat
3tsk bakpulver
1L filmjölk
2dl mörk sirap
2dl hackade hasselnötter
2dl hackade torkade aprikoser
4st tärnade äpplen
 
1. sätt på ugnen på 200 grader blanda alla torra ingredienser (utom hasselnötter) i en bunke och rör i filmjölken och sirapen
2. vänd ner hasselnötterna och aprikoserna och tillsist äppeltärningarna
3. smörj 2 st avlånga formar 2L med smörfördela smeten i formarna strö över solrosfrön havregryn och rågmjöl (lie grann)
4. grädda brödet på näst nedersta falsen i 55-60 min. ta ut brödet låt de stå i formarna och svalna i ett par min, själp upp på galler täck med bakduk.

Lycka till!

Hmm.. konstig kombination kanske?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0