Jag vet inte om jag orkar ha såhär roligt

Ok, jag vet inte hur jag ska kunna återberätta en veckas galenskap i Egypten men tänker iaf göra ett försök nu. "Jag vet inte om jag orkar ha såhär roligt" är ett lysande utmärkt uttryck som beskriver hela veckan. Självklart är det en Soffan oneliner. En av många oneliners vi fått ta del av under veckan som gått. Hon har verkligen varit i sitt esse, alla fyra faktiskt! Först måste jag klargöra en sak. Det var Pernilla, Sofia, Sophia och jag som var iväg, för er som inte vet vem dessa damer är så kan jag berätta att vi alla fyra är gamla klasskompisar från Lidköpingstiden. Problemet med Sophia och Sofia är att de båda kallas för Soffan och kallar dessutom varandra för Soffan. Detta kan vara lite smått förvirrande, (jag känner tre sofior och en Sofie - alla fyra kallas/kallar sig Soffan). Jag tänker därför döpa om dem till lillsoffan och storsoffan. Inte för att den ena är jätte stor eller jätte liten, utan mest för att Lillsoffan fick höra att hon var like a little fish (Nemo) när hon låg i vattnet i Egypten och storsoffan fick höra att hon hade sooo BIG titts, så det passar ju rätt bra! Eehh...

Utsikten från vår balkong


Nåväl, var ska jag börja? Hotellet var till belåtenhet trots avskräckande säkerhetskontroll i form av metalldetektor i entrén. Där dessutom alltid två halvt sovande araber satt och vaktade utan att ens titta upp på förbipasserande turister. Härigenom smugglades åtskilliga gånger både chips, choklad, öl, vin och sprit upp till rummet. Men det första vi gjorde var faktiskt att gå lös på minibaren. Öl öppnades och chips/nötter intogs på balkongen under fullständig njutning och glädje över att äntligen få vara framme, känna värme och att faktiskt få SE solen. Balkongen kom att bli en naturlig mötesplats där många öl, (extremt goda Stella) och cigg intogs. Det var också där vi planerade framtida resor och lillsoffan planerade resten av livet.


På balkongen


Första dagen togs en runda på stan och vi märkte mycket tidigt att araberna var ute efter både vår uppmärksamhet OCH pengar. De var inte sena med att dela ut diverse kommentarer och komplimanger (om man nu kan kalla: I love myself, nice to meet me, I love you och hoppa hoppa lilla loppa (tydligen betyder hoppa hoppa ligga på arabiska och därför mycket roligt för araberna att säga) habibi etc för komplimanger). Sorsoffan fick dessutom gång på gång höra vika Sexiga legs hon hade. Gud vad vi skrattade! Jag blev erbjuden 200 kameler, 2 kg guld och 2 Ferraris, något som kan tyckas svårt att motstå, men jag stod på mig och klarade hela veckan från att bli bortgift.   


"The orange" där vi både köpte färskpressad juice och var vår "hemliga " mötesplats när vi skulle träffa våra nyfunna vänner


Efter åtskilliga varningar om garanterad magsjuka, äckliga pengar, annorlunda bakterieflora, dammigt och skitigt etc, etc. hade vi, eller iaf jag, inga förväntningar på landet Egypten, inte på något faktiskt. Det gjorde att ALLT blev bra. Vi ignorerade alla rekommendationer om att sprita händerna varje gång man vidrört pengar, inte äta/köpa mat direkt från gatan/hål i väggen. Vi borstade tänderna i vattnet, åt allt från glass, sallad till kyckling. Vi gjorde helt enkelt ALLT som man INTE ska göra. Vi polade t.o.m med araber och blev faktiskt riktigt bra polare med två stycken grabbar som vi hängde en hel del tillsammans med. I själva verket blev vi polare med typ alla vi träffade. Alla guider vi haft har fullkomligt älskat oss (mest storsoffan) och alltid velat träffa oss efteråt för en drink eller kopp te. Nu vet vi hur det är att vara kändis, speciellt med tanke på alla åtskilliga friare och lovord som haglade efter oss på gatorna. Istället för att tycka hela grejen vara jobbig eller irriterande accepterade vi det och nästan njöt av uppmärksamheten vi fick. Ingen av oss blev magsjuka eller fick ens lite magknip.


Vi blev bland annat bästisar med ägaren till båten vi dykte på


Varje morgon åts det frukostbuffé i form av pankakor, omelett och snabbkaffe. Jag har nästan gått och blivit beroende av pannkakor nu. Vi låg på olika stränder, dök och åkte till Kairo för att titta på pyramiderna. Vi lärde oss snabbt att det var extrem prutning som gällde, ner till 50 % av utgångspriset. Vi ljög om att vi var studenter eller från något fattigt land såsom Litauen, Polen etc. bara för att få billigare priser. Men jag var duktig och shoppade bara fyra gigantiska badlakan, en weekendbag och kryddor. Hel nöjd, speciellt med badlakanen varav två är lyxhandukar som bara rika människor har (Emelie sa dock att de såg ut som tanthandukar, men där har hon faktiskt fel). Jag har dragit ner jätte mkt på rökandet och skulle sluta helt MEN det sket sig när cigaretterna kostade NIO kr paketet. Var ju tvungen att köpa en limpa dårå.

Påväg till stranden

Våra nyfunna arabiska vänner, Mohamed som egentligen hette Amr och Sunne (men uttalas Sunny typ) körde ut oss i öknen för att så småningom komma till en fin badstrand där en heldag spenderades tillsammans. Lillsoffan red kamel, sunne läste Året runt och det snorklades. Pernilla hade denna dag åkt till Luxor för att se Konungarnas dal och var därför inte med oss. På kvällen åkte vi till en äkta egyptisk restaurang och åt massor med konstig mat och kvällen avslutades på egyptiskt diskotek tillsammans med dansande ryskor i konstiga kläder och Sunne förklarade sin kärlek till mig. Jag tog det då inte på allvar men kärleken höll i sig och växte dag för dag. Han berättade att han tänkt på mig varje dag sedan vi träffades och att giftermål inte var helt otänkbart. Han kom från en rik familj som ägde någon typ av skönhetsprodukter, han talade fem språk och höll för tillfället på att bygga ett hus med fem badrum i grekiskstil. Alltså mannen var ju rena rama kapet..=) haha ...om han inte varit arab då förstås och lite snyggare. Sista kvällen tillsammans var jag tvungen att göra honom rejält besviken varav han blev både arg och just jävligt besviken. Stackaren han trodde verkligen det kunde bli ngt...         
 



Jag och "min kille"


Nu pallar jag fan inte skriva mer. Imorgon tänker jag berätta om vår dyktripp som slutade med att jag återigen nästan blev bortgift, men denna gången av Soffan herself. 

Gänget sista kvällen


Jalla Jalla .. sova, sova


Kommentarer
Postat av: emelie

hahaha... om han inte hade varit arab och lite snyggare. hahahaha. dör!

2009-02-02 @ 10:01:20
URL: http://mlie.blogg.se/
Postat av: Soffan (som i Sofie)

Fan vad guttigt! Nu vill jag ju nästan till Egypten igen. Du kanske ska göra en turistbroschyr om Egypten också?

2009-02-02 @ 15:16:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0